Meniu

Criterii de evaluare a credibilitatii paginii Web, dupa Alastair Smith

Scopul

- Apare scopul formulat explicit, sau este doar o digresiune?
- Focalizarea - ce aspecte sunt tratate? Include si teme conexe?
- Adâncimea - care este nivelul la care este formulat si care e nivelul presupus al audientei?
- Actualitatea - este informatia la zi? Este ea limitata la o anume perioada?
- Formatul - este adecvat scopului declarat? Il serveste, sau nu?

Continutul

- Originalitatea - contine informatii originale sau doar legaturi si referinte bibliografice? Este o pagina independenta sau doar o reformulare sau traducere a altui document? Sau este rezumatul HTML a unui document disponibil in alt format (tiparit, carte electronica, CD-Rom)?
- Corectitudinea - include cumva informatii eronate sau contradictorii? Se pot observa tendinte ideologice sau propagandistice? Care este motivatia autorului? Nu cumva reclama?
- Seriozitatea - este precizata responsabilitatea? Un expert sau o organizatie? Este autorul un specialist al domeniului? Sunt mentionate sursele de informare? Sunt verificabile informatiile? Poate fi contactat autorul pentru lamuriri sau observatii?
- Evolutia - este o pagina statica sau evolueaza in timp? Cât de des se modifica? Apar precizate date asupra modificarilor recente? Apare specificata responsabilitatea actualizarii? Corespund datele schimbarii cu evolutia ideilor?
- Legaturile spre alte resurse - sunt la obiect? Sunt la zi si active? Apar precizarile necesare asupra autorilor? Suntem avertizati când legatura ne conduce la un alt server?
- Calitatea formularii - este textul bine scris? Contine greseli gramaticale? Este suficient de clar? Este bine structurat?
- Audienta - se potriveste continutul si scopul, audientei declarate? Care este nivelul de cunostinte cerut audientei? Sunt informatiile satisfacatoare pentru audienta? Concorda cu nivelul de acces la Internet al acesteia?
- Referintele - exista referinte sau recenzii citate? Au acestea de a face cu continutul paginii sau doar cu expertiza autorului? Sunt referinte serioase si verificabile, sau doar conjuncturale?

Forma si accesibilitatea

Relatia cu cititorul - este pagina utilizabila? Poate fi parcursa in bune conditiuni? Este suficient de structurata? Sprijina interactivitatea cititorului? Punerea in pagina si legaturile interne sunt suficient de simple? S-a tinut seama de nivelul de pregatire al audientei?

Pretentiile hard/soft - Exista cerinte speciale sau particulare? Pretinde documentul anumite configuratii speciale hard/soft? Poate sau nu sa fie accesat cu orice navigator? Au imaginile inclusa descrierea textual?

Grafica si Multi-media - sunt adecvate scopului? Fac elementele grafice mai placuta parcurgerea? Mai intuitiva intelegerea? Sau distrag pur si simplu atentia?

Organizarea - include documentul un rezumat sau/si un cucprins? Include instructiuni de cautare tematica? Ajuta cititorul sa parcurga informatiile? Sunt unitare caile de navigare in toate componentele paginii Web? Formularele care asigura interactivitatea sunt suficient de bine explicate? Adauga ele ceva in plus la valoarea paginii Web?

Conectivitatea - poate fi pagina accesata comod? Fara o asteptare exagerata si fara a receptiona mesaje de eroare? Pentru cititorii cu acces dificil (lent) este asigurata o forma mai simpla, mai rapida? Pentru cei cu deficiente de vedere sau auz, este asigurata o versiune corespunzatoare?

Costul

- Este pagina publica si accesibila fara taxe?
- Ce costuri impune accesul? Este perceput un abonament sau o taxa de vizitare?
- Care sunt restrictiile de copyright?
- In cazul perceperii unor taxe, este asigurata confidentialitatea si protectia tranzactiei?
- Este asigurata o versiune de test - demonstrativa?

B.J. Fogg si colaboratorii din cadrul laboratorului de tehnologii persuasive de la Stanford, intr-un studiu4 on-line pe 1400 de subiecti, intreprins in 2001, discutând 51 de elemente diferite din paginile Web, in cautarea factorilor ce afecteaza perceptia credibilitatii, pune in evidenta 5 atribute care maresc credibilitatea:

- Senzatia lumii reale,
- Usurinta in parcurgere,
- Profesionalismul autorului,
- Increderea pe care o degaja,
- Grija fata de vizitator

Precum si doua atribute care o diminueaza:

- Implicarea comerciala
- Amatorismul

Nota: Consideratiile de mai sus au fost provocate de câteva incidente locale care au aratat nu numai cât de putin sunt cunoscute cercetarile mentionate aici, ci cât de putin ne preocupa credibilitatea paginilor in Web-ul românesc.

FlorinM

Utilizator Linux - Solus OS, pasionat de calatorii.
  • | 2708 articole

Nici un comentariu inca. Fii primul!
  • powered by Verysign