Meniu

Reforma drepturilor de autor a UE ameninta Open Source?

Open source este atacat de noile legi ale UE privind drepturile de autor. Open Source si drepturi de autor sunt inrudite. A fost chack-ul inteligent al lui Richard Stallman de lege privind drepturile de autor care a creat Licenta Publica Generala (GPL) si, prin urmare, software liber. GPL solicita celor care copiaza sau modifica software-ul lansat in cadrul acestuia sa transmita cele patru libertati . In caz contrar, ele incalca termenii GPL si pierd protectia legala pentru copii si modificari ale acestora. Cu alte cuvinte, sanctiunile dure pentru incalcarea drepturilor de autor sunt folosite pentru a asigura ca oamenii pot impartasi liber.

In ciuda utilizarii legii drepturilor de autor pentru politia GPL si a tuturor celorlalte licente open source , drepturile de autor nu sunt, de obicei, atat de benigne. Nu este surprinzator: drepturile de autor sunt un monopol intelectual. In general, incearca sa impiedice impartasirea - nu sa o promoveze. Drept urmare, ambitiile industriei drepturilor de autor tind sa actioneze impotriva aspiratiilor lumii Open Source.

Una dintre cele mai clare demonstratii ale indiferentei lumii drepturilor de autor cu privire la preocuparile comunitatii Free Software poate fi gasita in Europa. Propunerile de reforma a dreptului de autor in Uniunea Europeana contin un element care ar avea un efect devastator asupra codarii open-source acolo. Articolul 13 din capitolul "Directiva Parlamentului European si a Consiliului privind drepturile de autor pe piata unica digitala" contine urmatoarea cerinta esentiala:

Site-urile care detin importante materiale incarcate de utilizatori vor fi obligate sa filtreze totul inainte de a le permite sa fie postate. Problemele cu aceasta idee sunt evidente. Aceasta reprezinta o supraveghere constanta a activitatilor online ale oamenilor pe aceste site-uri, cu toate acestea implicand pierderea vietii private. Pozitiile false sunt inevitabile, nu in ultimul rand pentru ca complexitatea dreptului de autor nu poate fi redusa la cateva reguli algoritmice care pot fi aplicate automat. Asta si efectul de racire pe care il va avea asupra dorintei oamenilor de a incarca materiale vor avea un impact negativ asupra libertatii de exprimare si vor submina domeniul public .

Costul ridicat al implementarii filtrelor de incarcare - sistemul Google ContentID necesita 50.000 de ore de codificare si 60 de milioane de dolari pentru a construi - inseamna ca cateva companii mari vor ajunge sa controleze piata sistemelor de cenzura. Puterea lor de oligopol le da posibilitatea sa perceapa preturi ridicate pentru serviciile lor, ceea ce va impune sarcini companiilor din UE si va conduce la mai putine initiere online in regiune. Alte probleme cu aceasta idee includ faptul ca se pare ca contravine legislatiei UE in vigoare .

Articolul 13 a fost elaborat in principal pentru a satisface dorinta abia dezgustata a industriei europene de drepturi de autor de a ataca companii americane de succes precum Google si Facebook. Dar filtrul de incarcare este o arma foarte bruta si va afecta multi altii care, ironic, vor fi mai putin capabili decat gigantii de internet sa respecte cerinta oneroasa de a cenzura. De exemplu, probabil ca Wikipedia va fi prinsa de noua regula. La urma urmei, gazduieste cantitati uriase de "subiecte" care sunt incarcate de utilizatori. Dupa cum a afirmat un post de pe blogul Wikimedia : "ar fi absurd sa solicitam Fundatiei Wikimedia sa puna in aplicare sisteme automatizate costisitoare si tehnologic nepractice pentru detectarea incalcarii drepturilor de autor".

Ca urmare a acestei revizuiri in curs de desfasurare a drepturilor de autor, fiecare utilizator al unei platforme de partajare a codurilor, indiferent ca este vorba despre o persoana fizica, o afacere sau o administratie publica, trebuie tratata ca un potential contravenient al drepturilor de autor: continutul sau, si blocat de la a fi partajat online in orice moment. Acest lucru limiteaza libertatea dezvoltatorilor de a utiliza componente si instrumente software specifice care, in schimb, conduc la o concurenta mai redusa si la o mai mica inovare. In cele din urma, acest lucru poate duce la software mai putin fiabil si la o infrastructura software mai putin rezistenta pentru toata lumea.

In mod evident, impactul potential al Articolului 13 al Directivei privind drepturile de autor asupra modului in care este deschisa sursa deschisa in intreaga lume este considerabil. Vestea buna este ca noua lege a UE nu a fost inca finalizata si se afla inca in lucru. Vestea proasta este ca nu se imbunatateste.

De exemplu, politicianul care supravegheaza trecerea noii legi prin Parlamentul European a propus recent un amendament care ar scuti site-urile importante de filtrele de incarcare, cu conditia sa semneze acorduri de licentiere formale cu toti proprietarii drepturilor de autor ale materialului pe care il gazduiesc. Pentru depozitele de coduri, aceasta este o sarcina imposibila avand in vedere volumul fisierelor incarcate - nu exista o societate de colectare pentru coderi, asa cum exista, de exemplu, pentru muzicieni sau autori, pentru a da permisiunea pentru toate materialele gazduite. Orice forma a articolului 13, fie cu filtre de incarcare, fie cu licentierea obligatorie, este inaplicabila pentru site-urile cheie din lumea Open Source.

FlorinM

Utilizator Linux - Solus OS, pasionat de calatorii.
  • | 2708 articole

Nici un comentariu inca. Fii primul!
  • powered by Verysign