Tari sau provincii din intrega lume, se gandesc sau intentioneaza sa creeze sau sa foloseasca tehnologii care pot sa urmareasca unde se afla un utilizator. Iata cateva exemple:
Guvernul australian de exemplu, exploreaza utilizarea aplicatiilor mobile de urmarire de contacte (TraceTogether folosit in Singapore) ca instrument pentru functionarii si comunitatile de sanatate publica pentru a combate raspândirea pandemiei COVID-19.
TraceTogether se bazeaza pe Bluetooth pentru a schimba informatii intre utilizatorii TraceTogether, inclusiv intensitatea semnalului Bluetooth (un proxy pentru distanta dintre utilizatori), ora si ID-urile (temporare) ale utilizatorului. Aceste informatii sunt inregistrate local (pe dispozitiv) de aplicatie intr-o forma criptata. Când un utilizator instaleaza aplicatia, isi trimite numarul mobil la autoritatea centralizata (serverul Ministerului Sanatatii in cazul Singapore). Acest numar de telefon mobil impreuna cu un ID de utilizator generat recent este stocat pe un server. Serverul, folosind cheia sa privata, genereaza ID-uri temporare, care sunt actualizate periodic si le transmite utilizatorului corespunzator. Aceste ID-uri temporare sunt schimbate intre utilizatorii TraceTogether când sunt in imediata apropiere.
Când un utilizator TraceTogether este diagnosticat cu COVID-19, i se solicita consimtamântul pentru a incarca jurnalele de date criptate ale aplicatiei pe server. Jurnalele de date sunt apoi decriptate de server (având cheia privata). Prin aceste jurnalele de date, ID-urile temporare din jurnalele pot fi apoi utilizate pentru a contacta alti utilizatori TraceTogether care au fost in contact cu utilizatorul infectat. Întrucât aceste ID-uri temporare sunt generate de server, serverul le poate cauta in baza sa de date cu numarul de ID-ul utilizatorului mobil pentru a determina identitatea acestor utilizatori.
Serviciile de informatii israeliene au urmarit pacientii Covid-19 prin urmarirea contactelor. Israelul s-a bazat pe Shin Bet - serviciul de informatii - pentru a urmari cu cine au avut legatura pacientii Covid. Supravegherea telecomunicatiilor de catre Shin Bet pentru identificarea celor care ar fi putut intra in contact cu o persoana infectata a facut obiectul unei contestari legale in curs de desfasurare in Israel, care a ridicat partial valul asupra functionarii acestui sistem de urmarire.
Utilizarea tehnologiei se bazeaza pe un parteneriat intre Ministerul Sanatatii si Shin Bet: Ministerul Sanatatii preda detaliile pacientilor testati pozitiv cu Covid-19 catre Shin Bet si Shin Bet le ofera inapoi o lista a fiecarei persoane cu care au fost in contact cu ultimele 2 saptamâni. A fi in contact este definit ca petrecand cel putin 15 minute la 2 metri distanta de persoana infectata. Persoanele din acea lista primesc apoi un mesaj text prin care li se solicita sa se izoleze, ceea ce inseamna ca trebuie sa ramâna acasa si nu au voie sa iasa in nicio circumstanta. În instanta, avocatul reprezentant al statului a sustinut ca 4.600 de pacienti Covid-19 au fost identificati si plasati in izolare datorita acestui sistem.
Primul ministru al Canadei, Justin Trudeau spune ca, desi ar putea utiliza aplicatiile pentru a urmari cazurile de coronavirus in Canada, aceste masuri ar trebui sa fie voluntare pentru a obtine sprijin public. Trudeau a spus ca tarile din intreaga lume au diferite niveluri de respectare a vietii private a oamenilor si a sugerat ca masurile luate in alta parte nu vor primi in mod necesar sprijin in Canada.
Justin Trudeau : "Avem o serie de propuneri si companii care lucreaza la diferite modele care ar putea fi aplicabile pentru Canada, dar pe masura ce avansam in luarea deciziilor, vom tine cont de faptul ca canadienii pun o valoare foarte mare asupra vietii private ...În prezent analizam aceste aplicatii si potentialul lor"
Coreea de Sud si-a modificat legile pentru a permite functionarilor din domeniul sanatatii sa urmareasca datele locatiei de pe telefoanele mobile, sistemele de navigatie auto si carduri de credit al pe cetatenilor sai.
Polonia solicita persoanelor infectate sa impartaseasca fotografii cu date de geolocalizare pentru a dovedi ca sunt in carantina.
Singapore foloseste o aplicatie pe care o descrie ca voluntara, dar care permite guvernului sa puna in urmarire persoanele care refuza sa-si comunice informatiile prin intermediul acesteia, atunci când sunt solicitate in conformitate cu Legea bolilor infectioase.
Marea Britanie incearca sa utilizeze date despre locatii pentru a urmari contactele.
Pe masura ce vedem din ce in ce mai multe initiative in curs, inclusiv aplicatii care ar trebui sa fie descarcate de populatie pentru a urmari potentialele cazuri, trebuie sa ne asiguram, ca primim elementele de baza. Masurile stabilite de Organizatia Mondiala a Sanatatii si altele care ne vor proteja cu adevarat, inclusiv testarea la scara masa si oferirea personalului medical de echipamentele si resursele de care au nevoie, sunt cu mult mai importante decât solutiile tehnologice mai mult sau mai putin eficiente ce incalca viata privata.
Riscam sa ne trezim intr-o o situatie in care guvernele vor urmari oamenii de dragul urmaririi. Si atunci când se va intâmpla acest lucru, vom avea dreptul sa ne intrebam: pe cine incercam cu adevarat sa protejam atunci când alegem tehnologia ca solutie rapida? Acordam autoritatilor o putere fara precedent doar pentru a satisface nevoile politicienilor de a fi priviti ca facând ceva? Ne asumam riscurile ca aceste masuri de supraveghere sa ne afecteze democratiile fara sa ne intrebam care sunt beneficiile lor cu adevarat?